woensdag 4 mei 2016

Is sociaal zijn een goed iets?


Ik merk aan mezelf dat ik constant de druk voel sociaal te zijn. Je moet praten tegen mensen, omgaan met alles en iedereen en een blij vlindertje zijn. Maar eerlijk gezegd, voor mij is dat niet zo makkelijk als het op het eerste gezicht lijkt. Ik heb een soort angst om afgewezen te worden door mensen. Niet alleen op school, maar ook bijvoorbeeld bij familiefeestjes. Ik heb in grote groepen vaak het gevoel dat ik er niet bij hoor en er niet toe doe. Dat wanneer ik iets zeg, iedereen me raar aan zal kijken. En daarom zeg ik heel vaak maar gewoon niets.




Ik moet zeggen dat ik het idee heb dat het averechts werkt. Ik ben vrijwel mijn hele leven op het eerste gezicht een rustig, stil kind geweest en ik ben erachter gekomen dat mensen dan nog wel eens zonder een echt goede reden over je oordelen. Mensen vinden je raar, zonder dat je ooit met ze gesproken hebt. Mensen vinden je een nerd omdat je stil bent, terwijl ze geen idee hebben van wat je in je vrije tijd doet of van wat er in je hoofd omgaat.



Hoe je het ook went of keert, uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik het gevoel heb dat de wereld niet is gemaakt voor stille mensen. Op de één of andere manier heb ik het gevoel dat je alleen maar meetelt als je praat en overal een mening over hebt. Als je niet praat merkt óf niemand je op, óf juist wel en dan op een negatieve manier. Dus concludeerde ik dat het het beste zou zijn als ik een sociaal persoon zou worden. Je zou kunnen zeggen dat ik iets socialer ben geworden, maar het gaat met kleine stapjes. Ik weet zeker dat elke wél sociale persoon die dit allemaal heel vreemd klinkt, maar ja. Voor sommige mensen is het nu eenmaal moeilijker.

Ik probeer mezelf eigenlijk constant te pushen qua persoonlijkheid en om heel eerlijk te zijn is dat ontzettend vermoeiend. Ik nam altijd aan dat sociaal zijn een goed ding is en dat ik er alles aan zou moeten doen om het te worden. Totdat ik een tijdje (misschien een of twee maanden geleden) Teske in een video van haar hoorde zeggen dat het niet altijd perse nodig is om je persoonlijkheid te veranderen en dat je die soms moet accepteren, ondanks dat je de druk voelt om jezelf constant te veranderen. Het klopt bij mij dat ik die druk voel, maar wil ik die wegnemen? Ik weet het niet. Ik denk dat je jezelf een aantal vragen moet stellen om erachter te komen of je blij bent met je persoonlijkheid of niet.

1. Wat wil ik veranderen aan mijn persoonlijkheid?
2. Wat gaat het me opleveren?
3. Is dit resultaat van een grote waarde voor mij?
4. Hoe zou ik het vinden om deze persoonlijkheid voor altijd te hebben?

Nogmaals: ik weet het ook allemaal niet. Ik ben ook maar een meisje van zestien die haar hersenpinsels op spreekwoordelijk papier zet. Alles wat ik nu zeg zal later waarschijnlijk een ongelofelijke onzin voor mij lijken aangezien je hersenen zich vrij snel ontwikkelen rond deze leeftijd. Maar goed, voor zolang ikzelf vindt dat wat ik vertel ergens opslaat blijf ik doortypen. Sorry, ik dwaal echt ontzettend af. Waarschijnlijk komt dit omdat ik nog steeds geen antwoord heb op de vraag die ik in de titel aan jullie en aan mezelf stel.

Bij deze zal ik hem proberen te beantwoorden. Ik denk dat sociaal zijn op sommige momenten van pas kan komen, maar op sommige momenten minder. Net als wat minder sociaal zijn dat kan. Je moet zelf uitvinden bij wat voor een soort gedrag van jezelf je het meest comfortabel voelt en of je dit zo wil houden te ja of te nee. Ik denk niet dat er een theorie is die kan bewijzen welke persoonlijkheid je het best kan hebben aangezien we allemaal verschillend zijn. Iedereen heeft een andere kijk op dingen, een ander referentiekader.

Ik heb van mezelf nog niet echt uitgevonden waar ik me het meest comfortabel bij voel en of ik het noodzakelijk vind dit te veranderen te ja of te nee. Maar dit maakt me des te nieuwsgieriger naar jullie kijk!
Wat vind jij van sociaal zijn en wat is jouw kijk op het gebied van ontwikkeling qua persoonlijkheid? Probeer jij jezelf te veranderen of ben je tevreden met jezelf? 
Nogmaals, ik ben ontzettend benieuwd naar jullie antwoorden op deze vraag. Bedankt voor het lezen! <3
Babette

P.s. Sorry als dit artikel een beetje een rommeltje is :p Ik moest gewoon even mijn gedachten over dit onderwerp kwijt.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen